loading

لیزر ابزاری است که موج نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند، ساطع می کند. شاید این سؤال پیش بیاید که چه تفاوتی بین نور ساطع شده از لیزر و لامپ وجود دارد. در ادامه برخی از تفاوت ها که ویژگی های لیزر نیز به حساب می آید، ارائه خواهد شد:

مونوکروماتیک

در حالیکه نور ساطع از لامپ شامل چندین طول موج (نور سفید) است، نور ناشی از لیزر تنها یک طول موج مشخص دارد. این خاصیت لیزر در « فیزیک» ، مونوکروماتیک «یا «تک رنگی» نامیده می شود برای درک این ویژگی به شکل ١ توجه کنید:

منشور نور سفید
نور لیزر در منشور

شکل 1: امواج نور : الف)سفید و ب) قرمز لیزر در مقابل منشور

جهت مندی

تفاوت دیگر در نور لیزر و لامپ جهت تابش آن ها است. لامپ نور را در همه جهات ساطع می کند، حال آنکه در لیزر نور در یک جهت مشخص تابیده می شود. بنابراین نور لیزر «جهت مند» و موازی است.

همدوسی

ویژگی دیگر نور ساطع شده از لیزر، «همدوسی» آن است که به سبب آن، هدر رفت انرژی پرتوی ناشی از لیزر کمتر از پرتوی ناشی از لامپ است. منظور از همدوسی آن است که امواج لیزر در فرکانس و فاز برابر حرکت کرده و در نتیجه بین امواج آن اختلاف فاز وجود ندارد. بدین ترتیب باریکه آن بسیار پرقدرت خواهد بود.

شدت بالای انرژی

یکی دیگر از ویژگی های لیزر، شدت بالای انرژی در نقطه تمرکز است. با توجه به سه خصوصیت قبلی که معرف آن است که امواج لیزر به صورت هم فرکانس، در یک خط راست و بدون اختلاف فازی نسبت به یکدیگر در حرکت هستند، می توان انتظار داشت که مقدار انرژی در نقطه تمرکز زیاد باشد. در گزارشی، میزان شدت انرژی در این نقطه، بیشتر از ١٠١۵ وات بر سانتی متر مربع گزارش شده است.

اگر از مقاله لذت بردید دیگر مقالات صنعتی مارا در صفحه دانشنامه سروسازه دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

_
برش لیزری آهن

برش لیزری آهن

برای سفارش برش لیزری ورق آهن 

کلیک نمایید.

برش لیزری سه بعدی

برش لیزری سه بعدی

برای سفارش برش لیزری سه بعدی 

کلیک نمایید.

برش لیزری آهن

برش لیزری لوله و پروفیل

برای سفارش برش لیزری لوله و پروفیل

کلیک نمایید.

دریافت یک مشاوره رایگان و ارسال نقشه

برای شروع برش کاری و خم کاری هایتان اقدام کنید ما اماده ایم !!!

خانهخدمات ارسال نقشهتماسدانشنامه
×
واتساپ
تلگرام
چطور میتونم کمکتون کنم؟